Self-publishing – wady i zalety

Self-publishing ma zarówno pozytywne, jako i kłopotliwe strony. Postaramy się w tym artykule przedstawić wszystkie wady i zalety self-publishingu.

Co właściwie oznacza to pojęcie? Tłumacząc dosłownie self-publishing to samopublikowanie. Nie jest to coś zupełnie nowego, ponieważ na przestrzeni dziejów praktyka ta była stosowana już od dawna. W ten sposób wydawali swoją twórczość Mark Twain i Virginia Woolf, i wielu innych.

Self-publishing – wady i zalety

Self-publishing jest zjawiskiem coraz bardziej rozpowszechnionym na współczesnym rynku wydawniczym. Światowej sławy pisarze i poeci realizowali self-publishing w minionych stuleciach.

Zarówno w Polsce, jak i na świecie autorzy podejmowali się samodzielnego publikowania swoich dzieł. Choćby Juliusz Słowacki – wszystkie napisane przez siebie utwory wydał w trybie samopublikacji. W obecnych czasach dużą popularność self-publishing zdobył w Stanach Zjednoczonych.

Self publishing jako swoboda

Jedną z zalet self-publishingu jest swoboda działania. Wszystkie decyzje związane z wydaniem publikacji należą do autora. Dzięki temu może on zaplanować każdy najdrobniejszy szczegół. Szata graficzna, okładka twarda czy miękka? może być zgodny z pragnieniem autora, nikt w sytuacji self-publishingu nie może narzucić jakichkolwiek wytycznych.

Swoboda dotyczy także publikowanej treści. Samopublikowanie jest pozbawione konieczności cenzurowania czy łagodzenia treści. Lub też na odwrót – autor realizujący self-publishing nie jest zmuszony do podrasowani treści, czynienia jej bardziej sensacyjną czy kontrowersyjną. Jeśli twórcy zależy na subtelności i inteligentnej grze z czytelnikiem – nie musi obniżać lotów.

Self-publishing to większy zysk

Autor, który dokonuje samopublikacji, decyduje o cenie wyjściowej swojego dzieła. Większy zarobek ze sprzedaży książek self-publishing wynika z tego, że nie trzeba dochodów ze sprzedaży dzielić między autora i wydawnictwo.

Self-publishingu – inwestycja ze znakiem zapytania

To co jest w self-publishingu zaletą, może się niestety łatwo stać także wadą. Choć możliwy jest większy zysk, to samopublikacja jest sporym ryzykiem. Na samym początku konieczne jest zainwestowanie pieniędzy, by pokryć koszty wydania i wszystkich dodatkowych spraw związanych z promocją. To zawsze jest związane z pewnym ryzykiem.

Promocja w self-publishingu

Aby książka dotarła do szerszego grona odbiorców i znalazła drogę do czytelników – konieczna jest promocja. Tu trzeba posiadać przynajmniej podstawową wiedzę o marketingu i znać realia rynku. To trudne i wymagające wielu działań. Reklama, organizowanie spotkań autorskich, dystrybucja – to praca wymagająca czasu i energii.

Autonomia w self-publishingu to wada i zaleta

Ryzyko tej sytuacji polega na tym, że autor może nie dostrzegać pewnych błędów. Przekonany o słuszności swojej koncepcji, nie korzystając z konstruktywnej krytyki redaktora – może działać na niekorzyść swojej publikacji.

Trudno być specjalistą w wielu dziedzinach. Dlatego w sytuacji self-publishingu warto współpracować z fachowcami. Na rynku wydawniczym pojawiały się już publikacje z błędami ortograficznymi i składniowymi. Literówki, błędy w interpunkcji, nieporadny skład. Lista możliwych do popełnienia błędów jest długa.

Self-publishing – czy jako autor sam wiem najlepiej?

Skutkiem źle przygotowanego self-publishingu może być bardzo słaba sprzedaż i klapa przedsięwzięcia. Sukces nawet świetnej książki nie będzie możliwy bez skutecznej promocji. By uniknąć błędów warto współpracować ze specjalistami. Samopublikowanie może być wielką szansą, ale z pewnością wiąże się z większym zaangażowaniem autora.

Komentarze są wyłączone